Miért szükséges a befecskendező rendszer tisztítása?

A magyar emberre jellemző, hogy nem törődik eléggé az egészségével. A kapkodó, rohanó világban csak akkor megy az orvoshoz, ha már meg van "rogyva". Sajnos, sokszor már csak a csoda segíthet rajta. Egészségtelenül étkezik, a vérbe kerülő káros anyagok lerakódnak az erek falára, ami érszűkületet eredményez. Fizikai teljesítő képessége fokozatosan csökken. S csak egy rosszullét után a regionális szívcentrumban ébred rá, hogy stop! A nyugati országokban a biztosítók már rég rájöttek olcsóbb a probléma megelőzése, mint annak kezeltetése, mivel buzgó ügynökeiknek több "lé" marad víkendezésre.

A kérdésre visszatérve sajnos a magyar autósoknak 98%-a nem is, tudja valójában mit is jelent a befecskendező - legyen a benzines vagy diesel - rendszer karbantartása. Németországban az ügyfelek nagy része ismeri, sőt bizonyos időközönként el is végezteti autóján eme hasznos beavatkozást. A magyar üzemanyag nagy része Oroszországból érkezik. Az arab olajhoz képet sokkal több gyantát, ként tartalmaz, ami a befecskendező rendszerben megtapadva "érszűkületet" okoz. A befecskendező szelepekre lerakódott káros anyagok megakadályozzák a tökéletes porlasztást. Teljesítmény csökkenést, fordulatszám ingadozást eredményezhet. Hogy lehet ezt észrevenni? Nehezebben indul a "paripa", egyenetlenebb az alapjárat s persze nem "ugrik" úgy, ahogy kell. A régebbi autóknál nem okoz komolyabb kiadást, mivel nem olyan érzékenyek, de rugalmasságuk idővel csökken.

 

Az újakkal, sokkal több a baj, mivel a korszerűbb és bonyolultabb befecskendezés miatt a szelepek igényik a tisztább, jó minőségű üzemanyagot. Sokba kerülhet egy-egy befecskendező szelep cseréje, mivel elméletileg "a halott" szelep nem javítható. Természetesen a szakszervizeknek ez jó biznisz, persze ha van nekik raktáron. Érdekes módon (pl.) a common rail vagy a PD TDI dieseleknél fele annyi a meghibásodás Hegyeshalomtól nyugatra, mint nálunk. A tisztítás technológiája és a tisztításnál használt "infúzió" Németországból származik. Lényege az, hogy a - benzines és diesel autóknál egyaránt, a technológiától függően - "megetetünk" a motorral fél liter tisztító folyadékot. A szert speciális eszközökkel jutatjuk a befecskendező rendszerbe, az üzemanyag vezetéket megszakítva, (kb.) 10-20 percig különböző fordulaton járatjuk az üzemmeleg motort. Minimum fél órára leállítjuk, hogy a "gyógyszer" hasson. Majd a maradék "pótüzemanyaggal" kiöblítjük a rendszert. Ha visszakötjük az üzemanyag csöveket, menet teszt során ellenőrizzük a gép rugalmasságát. Ha a red-bull nem is, de a tisztítás garantáltan szárnyakat ad. Váljék hasznukra!