Mi a teendő télen, ha ...

Ha az autónk nem indul a nagy hidegben vagy az indítómotor lassan, erőtlenül hajt. Rövid indítózás során meggyőződtünk, hogy autónk "nem harcra kész" - fontos - ne kapkodjunk, várjunk, kb. 20-30 másodpercet és próbáljuk újra indítani. Az első, de sikertelen indítózás során az indítómotor forgásba hozza a motor belső szerkezeti elemeit, azok "megtörik" a ledermedt olajat. Ugyanakkor az indítómotor forgásához szükséges áramerősség "felébreszti" a még alvó akkumulátort s így csökken annak belső ellenállása. Az idő ahhoz szükséges, hogy a két indítózás között a telep "összeszedje" magát, ezáltal növelje annak indítóképességét. Ha ónos esőtől, fagyott hótól az ablaktörlő motor (lapátok) nem indul be, vagy beindul, de azonnal meg is áll. Fontos, azonnal vegyük le a gyújtást (állítsuk meg a motort). Hókaparóval, jégoldó sprayvel tisztítsuk meg a szélvédőt és ütögessük meg az ablaktörlő lapátokat, hogy a fagyott jég lepattogjon róla. Utána próbáljuk meg beindítani az ablaktörlőt. Ha a távkapcsolóval nem működik a központi zár vagy csak némelyiket nyitja. A hideg miatt a zárak szorulnak és az elektromos motorok nem képesek mozgatni azokat. Ne kísérletezzünk, mert azok leéghetnek. Később, az utastér melegétől ismét dolgozni fognak. Próbáljuk a vezető oldali ajtót kinyítani és manuálisan belülről a többit is. Kell-e télen az akkumulátorokat tölteni? Igen is, meg nem is. Tökéletes töltés és napi használat mellett nem. Kivétel, ha rövid utakon használjuk, és több energiát veszünk ki belőle, mint amennyit a - télen amúgy is erősen túlterhelt - generátor vissza tud tölteni. Erre tipikus példa a "kispolszki" esete. Nem képes rövidtávon az akku indítóképességét megőrizni s ezért min. heti egy- két alkalommal után kell tölteni! Nem kell a helyéről kivenni az akkut, sőt még le sem kell kötni a sarukat sem, mivel azok levétel esetén erősen oxidálódnak. Nagyon figyeljünk oda viszont, hogy az akkutöltőt helyes polaritással kössük az akkura, tehát a töltő piros csipeszét a pozitív, kék csipeszét a negatív kapocsra. Savas akku esetén lazítsuk meg vagy vegyük le a beöntő nyílás fedelét, s csak ezután kapcsoljuk be a töltőt. Ne feledük a helyes töltő áramot beállítani, ami az ah (amperóra) kapacitás max 10%-a lehet. Pl. 55Ah az akku, akkor a töltőáram 5.5Amper. A "csontra" leroggyant telep esetén érdemesebb a töltést szakműhelyre bízni, mert egy új töltőbe kerülhet. A használaton kívüli akkumulátorokat - téli időszakban kiszerelt - tartsuk száraz, meleg helységben és teljesen töltsük fel, hogy ne oxidálódjanak. A szellőző nyílásokat légmentesen zárjuk le. Tavaszi üzembe helyezéskor frissítő töltést kell adni neki. Ilyen esetben "akkuvit" használata hasznos lehet a még "téli álmát" alvó telepnek. A "zselés", zárt akkumulátorok töltést csak szakműhelyben szabad végezni! Váljék hasznukra!