Mi is az a diagnosztika?

A régi Trabant-Ladás korszakból gyújtás, porlasztó beállításról és környezetvédelmi felülvizsgálatból ált. Hol van már ez az idő! A levegő minőségének javítása érdekében az autógyártókat az előírások egyre szigorúbb kipufogógáz- kibocsátási határértékre kötelezik. A földünk lassan kiapadó nyersolaj készlete miatt, egyre jobban emelkednek az üzemanyagok árai. Kisebb fogyasztású, nagyobb teljesítményű, de csendesebb járású autók előállítása lett a cél világszerte. Igen ám, de hogyan? Minek vagy kiknek a rovására? A trabi és a lada is elment elektronika nélkül! Belépve az EU-ba már nem sokáig. Ha az UNIO betartatja a szigorú környezetvédelmi előírásokat, ami küszöbön áll, ki fogják vonni őket a forgalomból... Vegyünk új autót, részletre? Legyen benne ABS, digit klíma, elektromos ablak, központi zár? Hát igen ez a kor követelménye. Mi is vezérli ezt a sok extrát? - elektronika, elektronika hátán. Hál istennek típusonként különbözőek, ami miatt főhet is néha a szerelők feje. Természetesen, dacolva a különböző gyártókkal, megpróbáljuk felvenni - mi függetlenek - a harcot és néha napokat kínlódva megoldani a kilátástalannak tűnő feladatokat is. Ez már nem a "trabi" korszak! Mikor a különböző irányító (vezérlő egységek vagy számítógépek) egymás között kommunikálnak, nem ajánlatos "trabi" módszerrel hozzányúlni!! Itt jön a diagnosztika szerepe. Különböző műszerekkel az autó kommunikációs (diagnosztikai) csatlakozóján (port) keresztül az adott vezérlőegységtől a hibatárolót lekérdezzük. Ha sok hibát tárolt el a számítógép, valószínűleg - a régi órás szerint-már többen is piszkálták. Ki kell törölni a hibákat - nem kiütni - és egy menetciklus után ismét lekérdezi a hibatárolót: Ezzel az autó még nem javul meg! A visszatérő hibák (kódok) irányt mutatnak a valós hiba irányába, de legkevésbé sem jelöli meg azt. Az új autókat manapság - a különböző hitel lehetőségek miatt - könnyebb megvenni, de a garancia idő lejárta után fenntartani annál nehezebb. Hogy miért? Mivel az új gépkocsik, hogy könnyebben eladhatók legyenek, a gyártók, egyre több extrával szerelik fel azokat. A több elektronikus "kütyü", több hibalehetőséget hordoz magában. . A hozzá nem értés - elnézést, senkit nem akarok megsérteni - súlyos hibákat eredményezhet. Diagnosztika, javítási útmutató ( "kotta" ), elővigyázatosság, tapasztalat nélkül nem tanácsos hozzá nyúlni korunk autó "csodáihoz", még egy akku cserénél sem, főleg az új autóknál . Már sok ügyfélnek okozott fejfájást a probléma. Az autógyártók, a számítástechnika előnyeit felhasználva - a versenyképesség megőrzése miatt - állandóan fejlesztik a különböző vezérlő egységekben lévő szoftvereket. Sajnos előfordul, hogy évente többször is "hozzányúlnak", ami igen csak sok fejtörést okoz mind a márkaszervizek, mind a függetlenek számára. Hogy mégis haladjunk a gyors fejlesztésekkel különböző méreg drága javítástechnológiai szoftvereket, kell, hogy vásároljunk, sőt a diagnosztizáláshoz használt célműszerek programjait is frissíteni kell, mivel egy év alatt sok új autót dobnak piacra. Ha az új autók garanciája lejár az alkatrészek cseréje, azok javítása már az ügyfeleket terheli. Fontos, hogy - ellentétben a "trabi" korszakkal - a rendszeres szerviz intervallumokat betartsuk! Számos alkatrész, pl. szűrők, gyertyák esetében a jó minőségű, gyárilag előirtat használjunk. A nem bele való vagy túl olcsó "portéka" beépítése súlyos következményekkel járhat, mint az autó, mind az ügyfél pénztárcája számára. Ha hibajelző lámpák - motor, ABS, légzsák, stb. - valamelyike világít, az a részegység javításra szorul. A motor esetében főleg, mivel a kis hiba okozhatja a nagyobbat. Saját autóm rángatásos /gyújtás kihagyás / hibája katalizátor cseréjét eredményezte, pedig a hibajelző nem is világított. Ha az ember az egészségét elhanyagolja, nagy árat fizet, pedig őseink még az orvost sem ismerték. Az új autóknál ugyanez a helyzet. Nem fordítunk rá kellő figyelmet, sokba fog kerülni.